Vi har desværre igennem de sidste par uger haft ustabilitet på vores netværk, kulminerende i dagene omkring søndag d. 31. januar, hvor mange kunder i kortere perioder ikke har kunnet tilgå deres website og e-mail.
Det er vigtigt at understrege, at ingen data eller e-mails er gået eller går tabt som følge af problemerne.
One.com har hidtil udelukkende benyttet HP som leverandør af servere, men fra sommeren 2009 indgik vi en aftale med IBM om levering af blade servere. Vi har for nyligt sat en del af de nye servere i drift.
Den nye type server har desværre givet os nogle nogle driftsmæssige problemer. For en stor del af vores kunder har problemerne betydet kort periodisk nedetid for hjemmesider, ligesom det for mange kunder i korte perioder heller ikke været muligt at læse e-mail uden forsinkelser.
Teknikere fra IBM arbejder i disse dage tæt sammen med vores egne teknikere på at løse problemerne. Den teknisk detaljerede forklaring er, at der der opstod en fejl i det switch-modul i enclosuren leveret fra IBM, som blade serverne sidder i. Der er tale om en helt ny type switch som IBM får produceret af Blade Network Technologies. I perioder registreres en kraftig netværksstøj fra switch enclosure modulerne. Støjen forstyrrer driften og spreder i korte perioder problemerne til store dele af vores netværk, hvorved hele netværket bliver utilgængeligt.
Løsningen, som vi nu er i gang med at gennemføre, er en total udskiftning af al den hardware, hvor vi ser den mindste ustabilitet. Vi forventer, at størstedelen af hardwaren er udskiftet i slutningen af indeværende uge.
Vi beklager de gener det medfører, og vi håber at vores kunder har forståelse for, at vi gør alt, hvad der står i vores magt for at genoprette stabiliteten på vores servere.